Waarom wordt dit onderzoek uitgevoerd?
Er is nog weinig bekend over zoekmachines en het effect daarvan op polarisatie binnen onze samenleving. Met de snelle opkomst van nieuwe digitale platformen en kunstmatige intelligentie en de groei van bestaande platformen (zoals Google en Youtube) hebben mensen meer toegang tot informatie en mogelijkheden om hun mening te uiten. Deze technologische ontwikkeling draagt bij tot de democratisering van informatie, met zowel positieve als negatieve gevolgen. Dit project onderzoekt de invloed van deze platformen op de informatie die we online tegenkomen en wat dit mogelijk betekent voor onze samenleving.
Wat is zoekpersonalisatie?
Zoekpersonalisatie is wanneer zoekresultaten van je zoekmachine (zoals Google) specifiek zijn afgestemd op jouw persoonlijke interesses. Het algoritme van een zoekmachine bouwt een profiel op basis van jouw gegevens en zoekgedrag. Echter er is niet veel informatie over hoe zoekmachines deze zoekresultaten personaliseren. Met dit project onderzoeken wij zoekpersonalisatie om erachter te komen hoe onze ‘zoekcultuur’ werkt.
Het team
Onze partners
CENTRUM VOOR DIGITALE INCLUSIE
Digitale Polarisatie 2024