Waarom wordt dit onderzoek uitgevoerd?

Er is nog weinig bekend over zoekmachines en het effect daarvan op polarisatie binnen onze samenleving. Met de snelle opkomst van nieuwe digitale platformen en kunstmatige intelligentie en de groei van bestaande platformen (zoals Google en Youtube) hebben mensen meer toegang tot informatie en mogelijkheden om hun mening te uiten. Deze technologische ontwikkeling draagt bij tot de democratisering van informatie, met zowel positieve als negatieve gevolgen. Dit project onderzoekt de invloed van deze platformen op de informatie die we online tegenkomen en wat dit mogelijk betekent voor onze samenleving.

Wat is zoekpersonalisatie?

Zoekpersonalisatie is wanneer zoekresultaten van je zoekmachine (zoals Google) specifiek zijn afgestemd op jouw persoonlijke interesses. Het algoritme van een zoekmachine bouwt een profiel op basis van jouw gegevens en zoekgedrag. Echter er is niet veel informatie over hoe zoekmachines deze zoekresultaten personaliseren. Met dit project onderzoeken wij zoekpersonalisatie om erachter te komen hoe onze ‘zoekcultuur’ werkt.

Het team

Dr. Shenja van der Graaf

Onderzoeker

Prof. Alexander van Deursen

Onderzoeker

Dr. Alex van der Zeeuw

Onderzoeker

Dr. Sikke Jansma

Onderzoeker

Dr. Roel Lutkenhaus

Onderzoeker

Dr. Maryam Amir Haeri

Onderzoeker

Derwin Tromp

Software Engineer

Julie Vuillermoz

Junior Onderzoeker

Frauke Stok

Student Assistent

Onze partners

CENTRUM VOOR DIGITALE INCLUSIE

Neem contact met ons op

Als je vragen hebt, technische problemen ervaart of op de hoogte wilt blijven over het Digitale Polarisatie Project, laat het ons weten:

DRIENERLOLAAN 5

7522 NB ENSCHEDE

Telefoon - Whatsapp: +31 63 116 7163

info@digitalepolarisatie.nl

Meld je aan voor de nieuwbrief

Digitale Polarisatie 2024